Bakgrund

måndag 22 oktober 2012

Västgöta broderi, mönster 1, 2 och 3

Då tänkte jag att det var dags att lägga upp första mönstret. Lite kort först om mina mönster. De är ritade i blått och rött, ja blått och rosa efter det att jag scannade in dem. De olika färgerna står för vilket garnfärg som ska användas. Alla mönstren är handritade av mig så de kan vara lite skeva och inte helt perfekta. Beroende på vilken sorts stygn man använder så markerar jag det på mönstret, det kommer alltid finnas en förklaring till respektive mönster. när jag broderar ett sådant här mönster så brukar jag skissa upp mönstret i grova drag på väven. Någon stor, central, figur osv och sedan fribroderar jag resten med mönstret som guide. Det brukar bli lättare och mer levande. Men det är upp till var och en. Efter mönstret följer en förklaring och en förklaring till de olika stygnen som används. lite längre fram kommer det även en video med olika stygn. Mönstren är sedan fria att sättas samman efter egna önskemål och jag kommer även lite längre fram lägga ut färdigkomponerade mönster. Så håll till godo :)

Mönster 1 - Kubform




Den här lilla kubformen tycker jag är enormt söt. Man kan placera den nästan var som helst och om man vill så kan man göra flera på rad så blir den en söt bård. Du kan skala den till vilken storlek du vill, gör du den större så får man sy fler blad på stjälkarna och gör man den liten så syr man färre.

I mina mönster så står en yta som är helt ifylld för plattsöm, i detta mönstret använder man ensidig plattsöm (förklaring finns nedan). Streck som är streckade, dvs inte heldragna står för stjälkstygn och ovaler som slutar med en liten plupp (som bladen ovan) är öglestygn. Där det är rosa ska man använda rött garn och där det är blått använder man blått garn (väldigt logiskt).



 

 

 

Stjälkstygnen är centrala i Västgöta broderi och det är en bra ide att öva upp sig på dem. Bilden visar själva grund idéen, man ska inte använda två olika garner, det är bara jag som använde både blått och rött för att man ska se stygnen tydligare. Man börjar alltså nedifrån och upp och låter det nya stygnet gå en bit över det gamla och sedan ner till mitten av det sydda stygnet. Så fortsätter man. Används främst till att sy linjer och konturer.

 

 

 

 

 



Plattsöm används för att fylla ett område och det finns två olika typer. Ensidig plattsöm var vanligast förr eftersom garnåtgången är ungefär hälften av vad man använder vid liksidig plattsöm. Jag vill påpeka att man inte heller här använder två färger på garnet utan det är jag som försöker göra det tydligt.  Vid ensidig plattsöm så börjar man med att stick upp nålen i början av fältet och sticker sedan ner den på andra sidan så att tråden dras tvärs över. Man sticker sedan upp nålen precis bredvid där man stack ner den och sticker ner den tvärs emot så att garnet återigen lägger sig över fältet. Om man vänder på arbetet kommer man efter ett tag att se två rader av små stygn i vardera änden av arbetet. Vid liksidig plattsöm så börjar man som innan men här låter man nålen hela tiden gå tvärs över fältet. Vänder man på detta erbetet så kommer det att se likadant ut på båda sidor.



 

Öglestygn görs främst för att sy blad eller små bladbuketter. Man sticker upp nålen där bladet ska börja, lägger tråden i en ögla och sticker ner nålen där man stack upp den och sticker upp den mitt emot på insidan av garnöglan. Sedan gör man ett litet stygn om öglan för att hålla den på plats.

 

 

 

 

Mönster 2, Kors




Ett väldigt enkelt kors som bara kräver två typer av stygn, korsstygn och stjälkstygn. Jag tror inte att jag behöver visa hur amn gör korsstygn och stjälkstygn har ni förklaring till ovanför.

Mönster 3, Bård m blad




En underbart söt liten bård att kanta sitt arbete med. De små blommorna bladbuketterna ner till är tre öglestygn sydda i en bukett, de små stjärnorna består av tre små stygn sydda i kors och sicksack mönstret består av läggsöm.



 Läggsöm är väldigt enkelt att sy. Man börjar med att sy en lång tråd från punkt a till punkt b (den rosa tråden på bilden) och för att sedan hålla den på plats syr man små stygn tvärs över (de blå). Man kan här välja om man vill att allt ska vara i samma färg eller om man vill använda två olika färger. Den undre, långa tråden, behöver inte gå utmed en rak linje utan kan lika gärna vara böjd. Se då till att du mäter ordentligt så att den inte blir för kort för att böjas.



Det var allt för denna gången, hoppas ni gillade mönstren, det kommer mer lite längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar